Jaký je rozdíl mezi přírodními a umělými materiály a jak se vyvíjely ve vztahu k lidem a výrobě? Které materiály vás každodenně obklopují a jaké mají vlastnosti? Co dokáže triko z bavlny nebo funkční prádlo z nanovláken a má plastová lahev vůbec nějaké přednosti? Volba správného materiálů je zásadní pro design a design je oblast, jehož produkty a řešení nás obklopují na každém kroku. Na workshopu si společně s produktovou designérkou Valérií Záhonovou doslova osaháme různé typy umělých a přírodních materiálů. Prozkoumáme jejich možnosti a limity s ohledem na jejich konkrétní použití, kvalitu a vliv na životní prostředí. Při hravých úkolech a cvičeních si kriticky zvážíme vztah designu k výrobě, lidem a přírodě. Stranou proto nezůstanou ani otázky ekologické jako je recyklace, upcyklace a nakládání s odpadem. Žáci si posílí kritické myšlení a klíčové dovednosti k učení, spolupráci, komunikativní, pracovní a občanské kompetence. Skrze přímé setkání s praxí produktového designu nahlédnou téma chemie ve společnosti jinak, než jak jsou běžně v předmětu zvyklí.
Co si z workshopu odnesou žáci a učitelé?
- rozšíří si obzory v oblasti přírodních a umělých materiálů na hmatatelných příkladech
- uvědomí si, že přírodní i syntetické materiály mají v širších souvislostech jako je design a životní prostředí své plusy a mínusy, znají cesty, jak možné problémy řešit
- seznámí se s praxí produktového designu a dokáží obor ocenit
- uvědomí si, jak je pro design důležitý experiment a hledání nových, nevyšlapaných cest
- rozšíří si povědomí o různých typech materiálů, jejich vlastnostech a budou se kritickým okem dívat na produkty, které je obklopují
Jak se workshop vztahuje k dané Vzdělávací oblasti a Učivu dle RVP?
- vede ke zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání i různých metod racionálního uvažování
- vede k potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, které mají vliv i na ochranu zdraví, životů, životního prostředí a majetku, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi
- rozvíjí způsob myšlení, který vyžaduje ověřování vyslovovaných domněnek o přírodních faktech nezávislejšími způsoby
- vede k zapojování do aktivit směřujících k šetrnému chování k přírodním systémům, ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí
- vede k porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí
- rozvíjí uvažování a jednání, která preferují co nejefektivnější využívání zdrojů energie v praxi, včetně co nejširšího využívání jejích obnovitelných zdrojů
- vede k poznání různých typů materiálů a látek jako jsou směsi, paliva, přírodní látky, tepelně zpracovávané materiály, plasty a syntetická vlákna (vlastnosti, použití, likvidace)
- získání povědomí o chemickém průmyslu v ČR – výrobky, rizika v souvislosti se životním prostředím, recyklace surovin, koroze
Pro koho je workshop, jak dlouho trvá a kolik stojí?
- pro žáky 9. ročníku ZŠ (vhodný je také pro žáky 8. ročníku)
- koná se ve škole v předmětu Chemie
- 90 min., 120 Kč / žák, minimálně 18 žáků
Lektorka
MgA. Valérie Záhonová absolvovala studium produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a roční studijní stáž na HDK-Valand v Göteborgu. V současnosti pracuje jako materiálová konzultantka v knihovně materiálů matériO’ Prague a jako redaktorka magazínu Material Times.

#material #chemie #ekologie #syntetickematerialy #prirodnimaterialy #produktovydesign #architektura #biodegradabilita #trvalaudrzitelnost #recyklace #upcyklace